dinsdag 28 mei 2013

IK VIND DAT EEN RAAR WOORD

'Paspel'

Tijdens mijn opleiding stofferen noemden we dat gewoon 'een bies' en maakten we dat ook zelf. Daarom dat ik het waarschijnlijk nog maar 1 keer gekocht heb -bij gebrek aan de juiste stof- maar voor de rest altijd zelf gemaakt heb. Het is niet moeilijk en je kan zelf kiezen voor een dunne of dikke bies, in een contrasterende kleur of juist net in dezelfde stof als de rest van je maaksel.

Paspel maken

Soms maak ik biezen uit biaislint, maar pietje precies als ik ben is die vaak net niet in de tint die ik wil.

Paspel maken (2)

Paspel maken (3)

Stijfsel maakt echt een verschil, zowel bij het knippen/snijden van de stof als het naaien.

Paspel maken (4)

Paspel maken (5)

De dikte van de bieskoord is niet belangrijk, maar zorg wel voor katoenen of  gladde plastieken koord en zeker niet van dat synthetische nylon spul. Deze laatste heeft een meer geribbelde structuur en geeft geen mooi resultaat.

Paspel maken (6)

Paspel maken (11)

Paspel maken (10)

Paspel maken (1)

Paspel maken (7)

Ik stik nooit tot volledig tegen het koordje. Zo hoeft de luie ik geen bijpassend garen op mijn machine te rijgen, want na het vast stikken van de bies zie je dat stiksel toch niet meer.

Paspel maken (8)


Super simpel dus. Ik zou zeggen 'ga heen en vermenigvuldig u'. Uw bieskoord welteverstaan.

Update: Ikzelf heb het nog nooit meegemaakt, maar blijkbaar krimpen sommige soorten koord, zelfs gekochte paspelband. Dus wil je geen risico nemen, voorwassen is de boodschap! 

36 opmerkingen:

  1. Wat een super duidelijke uitleg, bedankt!

    spurrewubsie.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handige tip van dat stijfsel! Maar ik pleit toch voor 'paspel'! Stel je voor: 'biespoezen', dat klinkt toch niet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha! 'Biespoezen' bekt inderdaad niet zo geweldig!

      Verwijderen
    2. Omdat dat makkelijker werkt. Paspel is gemaakt van dun katoen en omdat het om smalle reepjes stof gaat, geeft dat stijfsel een beetje meer 'body' aan het geheel. Dit is absoluut niet noodzakelijk, maar persoonlijk vind ik dat fijner werken.

      Verwijderen
  3. Zeer handige tip! Nog een vraagje: was jij de stof en het touw op voorhand?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stof was ik meestal wel of ik zet er het stoomstrijkijzer op, maar een koord heb ik nog nooit gewassen. Ook nog nooit gemerkt dat ie achteraf gekrompen is.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat het ervan af hangt wat voor soort koord je gebruikt. Ik heb al macramé koord gebruikt en dat krimpt serieus. Voor korte stukjes zal dat niet veel verschil maken maar voor bv. een deken kan dat over vele cm's gaan.
      En ik heb hier ook een rokje liggen waarvan de paspelkoord meer gekrompen is dan het rokje zelf, waardoor het rokje nu "gefronst" aan de paspel lijkt gestikt. Enfin, ik was dus altijd alles om zulks te voorkomen :-).

      Verwijderen
  4. tis tegen dat knipwerk dat ik zo opzie :-) maar ge doet het zo simpel klinken dat ik het nog wel zou durven overwegen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Merikes voor de duidelijke uitleg!
    Eentje om te onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit ga ik zeker eens proberen. Ik was tot nu toe zo lui om dat altijd te kopen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah, bedankt voor de uitleg! Ik maak het ook zelf, ook omdat het goedkoper is en kant-en-klare paspel hier in de buurt niet te koop is. Althans, ik heb het nog niet gevonden. Tot nu toe heb ik het alleen nog maar met biaisband gemaakt. Ik ga het zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor deze hele goede uitleg, als ik het ne keer zelf wil/moet maken kan ik verder met deze uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is duidelijk! Jij mag nog van die handige tips met ons delen, echt handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Eender welke touw??
    Want ik vind een zelfgemaakt paspel soms gewoon mooier denk ik !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik maak het ook steeds zelf. Griet, ik koop mijn touw in de brico...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Om te voorkomen dat je die kleine stukje allemaal aan elkaar moet naaien is hier een handige tutorial. Ongelooflijk hoeveel biais je uit een klein vierkant krijgt!
    http://www.youtube.com/watch?v=lDPlgSCLDMM

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik knip het boeltje altijd achteraf bij, maar volgende keer pas ik jouw werkwijze toe, thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een handige tutorial! Ik zal het ook eens proberen, maar waar haal ik zo'n touw?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een ontzettend duidelijke tutorial. Dank je wel voor de tip met het stijfsel!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik knip nooit aparte strookjes om die dan achteraf samen te naaien. Veel te veel gedoe ;-). Ik stik eerst een 'tube' en knip daarna de stroken in één stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amai, daar heb ik toch even op moeten nadenken vooraleer ik begreep hoe dat in zijn werk gaat. Moet ik onthouden!

      Verwijderen
  17. ik heb ook vernomen dat je het touw kan best gaan halen in zo'n doe het zelf zaken en 'metserstouw' ervoor gebruikt...ikzelf heb het nog nooit zelf gemaakt maar ga het nu zeker wel eens proberen... Al zal ik eerst nog moeten investeren in zo'n 'pizzames' lijkt mij super handig...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik heb nog een vraag
    als ik paspel maak (uit biaislint) en die dan gebruik in tassen, dan slijt dat zo snel.
    je zet de tas op de grond enzo.
    En dan is de paspel naar een paar weken/maanden stuk.
    Welk materiaal moet ik dan gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op school kregen wij altijd de raad om geen bies te gebruiken bij dingen die intensief gebruikt zullen worden, aangezien dat dat het eerste is dat verslijt. Als je toch een bies wil, stel ik voor om deze uit een zo stevig mogelijke stof te maken en niet uit biaislint, dat niet zo dik is.

      Verwijderen
  19. Waar haal je dan dat touw? Tegen mij hadden ze gezegd dat je het vind bij de plaatselijke doe-het-zelfwinkel. Maar daar vind ik alleen dun touw en dan is je paspel te dun... Moet het katoentouw zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik haal het bij het plaatselijke tuincentrum, maar je kan het bijvoorbeeld ook bij Carda kopen. Dat is stoffeertouw en dikker dan paspelkoord. Voor tassen kan dat eventueel nog dienen, maar voor kledij lijkt een dunne bies toch meer aangewezen.

      http://www.carda.be/index.php?route=product/category&path=35_18_36

      Verwijderen
    2. Ik zal eens gaan kijken! Merci alvast!

      Verwijderen
  20. Klaar en duidelijk!! Gepind! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. bedankt voor de duidelijke uitleg, super!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. duidelijk! :)

    www.mamajulesbrussels.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Stijfsel begot!
    Dat ga ik ook eens proberen.
    Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. En zo kan nu ook iedereen voor zijn eigen gemaakte biesjes gaan! :)

    BeantwoordenVerwijderen