zaterdag 15 augustus 2015

BLOG MAKEOVER

desk image

Mijn oude blog design was ik al een tijdje beu gezien en dus werd het hoog tijd voor een heuse blog makeover. Alles moest anders (en als het kon ook beter) en zo ging ik tijdens mijn vakantie aan de slag om mijn blog aan te passen. Ik twijfelde nog even om van Blogger over te schakelen naar Wordpress of Squarespace, maar besloot uiteindelijk om toch maar op mijn oude vertrouwde stekje te blijven. Blogger ben ik nu eenmaal gewoon en met een beetje html-aanpassingen en een extra css code hier en daar kan je er toch je eigen stempel op drukken.

Eerst koos ik een nieuwe indeling en maakte ik een nieuwe header. Vervolgens werden er twee lettertypes gekozen en blogkleuren: bijna-zwart, wit en hotpink. Alle pagina's werden onder handen genomen: sommige verdwenen en andere kwamen in de plaats. Mijn about-pagina werd geüpdatet, de handleidingen werden mooi in het gelid gezet en er kwam eindelijk een simpele, maar duidelijke contact-pagina.

In de hele resem labels werd er flink gesnoeid, ik denk dat ik er ongeveer 20 heb 'uitgebonjourd' en ik maakte een eenvoudig 'zoek' vakje om gemakkelijk door deze blog te navigeren. Ook een 'back-to-top-knop' kan je vanaf nu in de rechter benedenhoek vinden. Deze verschijnt wanneer je naar beneden scrolt en brengt je met een klik terug naar boven. Een welkomstwoordje en foto werden in de zijbalk geplaatst, kwestie van duidelijk te zijn over het wie en wat van mijn blog.



"GELUKKIG WAREN ER DE TALRIJKE
BLOGGER-TUTORIALS DIE ME
MET VALLEN EN OPSTAAN
ENORM VEEL HEBBEN BIJGELEERD."



Sociale media mag natuurlijk ook niet ontbreken op een blog. In de zijbalk staat er nu een Instagram link met de negen laatst geplaatste berichtjes (Voor Pinterest staat er ook zo eentje, maar ik weet niet of dat dat onder sociale media valt?) en ook een link naar Facebook kan je daar vinden. Het is een spiksplinternieuwe pagina dus allen daarheen! Volgen kan je via Bloglovin of e-mail.

Van een snelle makeover was er spijtig genoeg geen sprake. Het lijkt misschien niet erg bijzonder, maar er is toch veel tijd ingekropen.Vooral de vele kleine aanpassingen qua breedte, witruimte en uitlijning waren tijdrovend voor een html-leek als ik. Gelukkig waren er de talrijke Blogger-tutorials die me met vallen en opstaan enorm veel hebben bijgeleerd. Misschien maak ik hierover in de toekomst nog weleens een blogpost.

De oude blogberichten zijn nog steeds op post hoewel de lay-out en de grootte van foto's waarschijnlijk niet kloppen. Misschien dat ik ze nog ga aanpassen aan hun nieuwe jasje, maar voorlopig zullen ze moeten voldoen in hun oorspronkelijke staat. Verder ziet het er op mijn schermen (laptop, desktop en iPhone) alvast in orde uit, alsook in Chrome en Firefox. Moest er onverhoopt toch nog ergens iets niet kloppen of fatsoenlijk marcheren, dan hoor ik dat graag. Ik kan niet beloven dat ik het opgelost krijg, maar ik kan er wel een gooi naar doen.

23 opmerkingen:

  1. Mooie, nieuwe en strakke look.
    En die bloggen tutorials zijn meer dan welkom. Ik sukkels daar ook altijd mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op mijn iPhone komt het nog niet ten volle tot zijn recht, denk ik, maar ik kijk gauw eens op een deftig scherm. Benieuwd naar al je veranderingen. Er kruipt zeker veel tijd in, maar je mag trots zijn dat je dat allemaal zelf hebt uitgevist.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. chique dingen, en ja voor die tutorial! Ook een projectje waar mijn blog al tijden aan toe is...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi, mooi, mooi ik ben zo fier op mijn petekind !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In Safari ziet het er allemaal prima uit (al vond ik de vorige ook al geweldig :)
    Die tutorial, die zie ik wel zitten. Ik loop namelijk met soortgelijke plannen rond; blij te ontdekken dat blogger zo veel mogelijkheden heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik ben helemaal fan lieve annelies!! ik vind je foto ook zo leuk ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waw, 't is mooi geworden! En ik denk dat de meeste mensen wel weten hoeveel tijd erin kruipt, in zo'n nieuwe layout. Tof geworden, ziet er echt meteen een pak professioneler uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn, proper, I like. Het werk dat daar in kruipt, ik zie daar ook altijd zo tegenop. En je foto is de max, echt schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ziet er super uit. Fijn om te weten dat dit kan in blogger, ik ben ook wel benieuwd naar de tutorial...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Indrukwekkend ! (vooral ook de about pagina !)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vond de vorige versie al heel mooi voor een blogspot, maar deze ziet er weer wat 'echter' uit :) Ik vind het alleen wat lastig lezen doordat de body zo breed is. Maar dat ligt wellicht aan mij :) Je foto bovenaan viel me direct op, dat vind ik zo op het eerste gezicht de leukste aanpassing :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedoel je dat de body niet past op je scherm of dat de tekst gewoon 'te breed' is om aangenaam te lezen?

      Verwijderen
  12. Mooi! Helemaal opgefrist! En in die labels snoeien is inderdaad wel een goei plan!

    BeantwoordenVerwijderen