zondag 28 februari 2016

HERBRUIKBARE WATTENSCHIJFJES

Wattenschijfjes van wafelkatoen (2)

Sinds ongeveer 2 jaar gebruik ik micellair water om mijn gezicht te reinigen. Eerder gebruikte ik gewone ontschminker of een reinigingslotion, maar dat was nooit een succes. Ofwel reageerde ik slecht op het product ofwel was ik te lui om het hele reinigingsritueel fatsoenlijk uit te voeren.

Nu is er dus dat fancy water en dat past veel beter bij mijn huid alsook de tijd die ik in badkamer wil spenderen. Het is gewoon een kwestie van aanbrengen met een wattenschijfje en je hoeft het niet af te spoelen. Snel, gemakkelijk en het ontschmink ook nog eens, dus daar heb ik ook geen aparte producten meer voor nodig. Ondertussen is mijn gezicht er ook blij mee, want het moet gezegd, dat ziet toch frisser uit. Spijtig genoeg brengt mijn nieuwe beautyroutine het nodige afval met zich mee en moet ik kei vaak een nieuwe rol watjes kopen. Niet goed dus.

Enter Kelly van Ma Vie En Vert die net deze week een blogpost schreef over herbruikbare producten. Daarin vermelde ze zelfgemaakte wattenschijfjes en ik was meteen verkocht. De feestelijk heropening van Madeline de Stoffenmadam haar winkel kwam ook net op tijd en daar kocht ik een van de saaiste stofjes uit het -overigens mooie- assortiment (Sorry Eva, geen 'kinky' fleece voor mij!): een zachte wafelkatoen die me perfect leek voor dit projectje. Door de structuur misschien ook ideaal om 'de make-up en de onzuiverheden beter vast te houden'. (Of toch zoiets, weet ik veel...)

Een patroon heb je hier niet voor nodig. Ik gebruikte een overschotje flanel en legde hierop twee stukken wafelkatoen met de goede kanten op elkaar. Het flanel zorgt voor wat volume en zit na het keren tussen het wafelkatoen. Ik knipte lapjes van 9 op 10 ruitjes en naaide rondom rond, met aan de lange kant een keergat. De hoekjes werden bijgeknipt, alles gekeerd en kort op de kant doorgestikt.

Bij Zeeman vond ik nog twee waszakjes voor 0,99 cent waarin ik de vuile wattenschijfjes direct na gebruik kan deponeren en zo nadien gemakkelijk in de wasmachine kan gooien.

Wattenschijfjes van wafelkatoen (4)

Wattenschijfjes van wafelkatoen (1)

Wattenschijfjes van wafelkatoen (3)

Ik ben absoluut geen beauty blogger, maar voor wie het moest interesseren...

Ondertussen heb ik micellair water van verschillende merken gebruikt, o.a. van Etat Pur, Mixa, Sephora, Garnier en Les Cosmétiques. Vooral die van Etat Pur en Les Cosmétiques vond ik erg goed. Eau Précieuse kon mij ook wel bekoren, maar dat is strikt genomen geen micellair water denk ik.

UPDATE: Ik blogde over de doekjes voor ik ze had geprobeerd en nu bleek dat het 'scrub-effecct' wel wat groot was. Ondertussen zijn ze al een paar keer gewassen en zijn ze beduidend zachter geworden, maar ik kan aannemen dat niet iedereen van zulke ruwe stof op zijn gezicht houdt. Dus wil je echt zachte reinigingsdoekjes kan je misschien beter opteren voor een flanellen of fleece stofje.

27 opmerkingen:

  1. Ik zag de foto's daarnet al op flickr en kon mijn mond daar al niet houden, maar hier nog maar een keer: zó mooi in zijn eenvoud. Die stof is inderdaad ideaal daarvoor. En de foto's, de zachte kleuren... helemaal mijn ding! Van die wafelstof zag ik ook al bij Nostex liggen hier vlakbij, als ik daar nog eens in de buurt ben weet ik wat meebrengen. (Maar nu heb ik nog een halve rol wattenschijfjes.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Het nieuwe fototoestel en de nieuwe lens zullen er ook wel voor iets tussen zitten, denk ik. :-)

      Verwijderen
  2. Wat een supertip! Ik ga me er ook eens aanzetten (ook hier altijd veel te veel wattenschijfjes in de vuilbak).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zalig! Hier hetzelfde probleem: slecht reageren op zowat alles en dan op aanraden van mijn zus (die make-up artist is) ook micelair water gekocht. Ik gebruik nu van Mixa en daar heel tevreden van. Heb ook hun lippenbalsem en handcrème :)
    Ik ga deze wattenschijfjes ook maken voor mij en mijn zus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai dat is mooi! Zoals Nele zegt, grappig dat iets wat zo 'huis tuin en keuken' is er zo schoon kan uitzien. Ik kende dat water niet, dat ga ik eens testen. En die schijfjes ook als ik er eens toe kom!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schone wattenschijfjes, krijg ineens zin om dat ook te maken! Ik gebruik van die voorgedrenkte ontschminkdoekjes, ook veel afval! Misschien moet ik ook eens micellair water proberen want ik moet eerlijk zeggen dat mijn huid er ook niet blijer van wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Idem zeg, de schoonste ontschminkingsdoekjes ooit!
    En toch, Annelies, voor de kinky fleece in combinatie met de zwarte plastiek moeten we ook eens een projectje verzinnen... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fantastisch ! En superbedankt voor de extra tips ook trouwens !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat wil ik ook maken! Ik gebruik niet zo heel veel watjes maar alle wegwerp die ik kan uitbannen, is weer een stap vooruit!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben bezig met herbruikbare schijfjes maar heb badstof en katoen genomen,maar deze lijken me zachter in gebruik...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk het eigenlijk niet. Badstof is volgens mij ook perfect om te gebruiken.
      Deze zijn door hun structuur niet zo zacht als een watje, maar ik ga ervan uit dat ze door herhaaldelijk te wassen, zullen zachter worden.

      Verwijderen
  10. Top plan maar dan moet ik mij eerst vaker schminken 😂

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je voor de vermelding en tof dat je er ook hebt gemaakt én op jouw beurt ook wat dames inspireert om er zelf te maken! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe mijn best! Ik zal nooit zo'n groen meisje worden als jij, maar ik ga er vanuit dat ik beter iets kan doen dan niets. :-)

      Verwijderen
  12. Ohh dat vind ik een supertip! En krijg je mascara enzo er gemakkelijk uitgewassen?
    En dat micelair water moet ik ook eens proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe ze uit de was gaan komen dat weet ik nog niet. ;-)
      Ik gebruik soms mascara en eyeliner, maar geen foundation, oogschaduw, lippenstift of blush dus ik hoop dat de wasmachine dat beetje make-up er wel uitkrijgt!

      Verwijderen
  13. Oh wat voel ik mij een vervuilend monster als ik zoiets praktisch en duurzaams zie! En mooi bovendien. Ik gebruik gewoon wattenschijfjes, tenminste als ik er zin in heb. Dat is vaker niet dan wel. Meestal is het weinige beetje make-up wel in de loop van de dag verdwenen en de rest komt bij het douchen wel. Heel schoon zal dat wel niet zijn, maar van al dat gepoets krijgen we ook maar rimpels.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Supermooi! Ik gebruik ook zelfgemaakte wattenschijfjes, maar dan heb ik aan één kant badstof en aan de andere kant flanel gebruikt. Door de badstof krijg je ook nog een beetje een 'scrub' effect :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik besloot net om eens wat groener te worden, dus voor die 3 keer per maand dat ik mij schmink (confession) zal ik in deze richting beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik zag ze ook bij Ma Vie en Vert, en voel me schuldig dat ik het niet zo doe. Misschien toch maar eens werk van maken! Met deze wafelkatoen zien ze er ook nog eens heel mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wie weet waag ik er mij ook aan met drie schminkende dochters in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hier ook al een tijdje enthousiast fan van micellair water. Maakte me ook al de bedenking dat dat wel watjes verslindend is, dus deze zet ik zeker op mijn to-do-lijstje! Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik maakte ze na. Met hetzelfde stofje. En plots boende ik mijn gezicht met schuurpapier :-( Ik kan tegen een goed scrub-effect maar dit was echt niet aangenaam! En er kruipt véél meer micellair water in dan gewoonlijk. Ook niet bepaald ecologisch :-)

    Nee dit werkt niet voor mij. Het concept wel, de stof niet! Ik kocht er dan maar van eucalyptus en dat is een zaligheid! Heb hier ook nog een lap bamboe liggen en daar ga ik er nog een paar van proberen te maken. Hopelijk werkt dat wel :-)

    Hier al lang fan van het micellair water van La Roche Posay. Een hele reeks producten zonder parabenen, hoera!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ine,

      Ik had de doekjes nog niet geprobeerd toen ik erover blogde en ik was ook wel een beetje geschrokken van het 'scrub-effect'. Ondertussen zijn ze al een paar keer gewassen en zijn ze beduidend zachter geworden.

      Alleen heb ik er wat weinig gemaakt, dus misschien moet ik die van eucalyptus een keer uitproberen.

      Alvast bedankt voor de review en de tips. Het is fijn om te weten dat een blogpost inspirerend kan werken!

      Groetjes, Annelies

      Verwijderen