zondag 1 mei 2016

DIY: EENVOUDIGE MANDJES VAN TOUW

DIY rope basket

Vandaag maakte ik mandjes van touw. Een bijzonder eenvoudige, gemakkelijke en snelle DIY. Het enige dat je hiervoor nodig hebt is garen, touw en een naaimachine. Het enige dat je hiervoor moet kunnen, is recht stikken. Vergelijk het met rijden op een verlaten snelweg: gas geven & gaan. (En een beetje opletten dat je niet afwijkt uiteraard...)

UPDATE: in deze follow-up blogpost kan je nog meer tips & tricks lezen!

Ik gebruikte doodgewoon dik katoenen koord, gekocht bij het plaatselijke tuincenter, en iets dunner stoffeerkoord waarvan ik nog een heel groot bobijn op voorraad had. De dikkere variant naaide het vlotst en gaf uiteraard ook het snelst resultaat.

De werkwijze is eenvoudig:

DIY rope basket

1. Rol het uiteinde van het touw een stukje op en speld vast. Monteer een stevige naald op je machine  en zorg dat de spoel volledig opgewonden is. Er kruipt veel garen in zo'n mandje!

DIY rope basket

2. Begin te stikken met een grote zig-zagsteek en rol het touw telkens verder rond het begin. Zorg ervoor dat het touw steeds plat op je naaimachine rust.

DIY rope basket

3. Wanneer de bodem groot genoeg is, kantel deze dan omhoog en stik verder. Je zal zien dat het nog gemakkelijk naait, maar dat er nu diepte in je mandje komt. Stik zo verder tot het de gewenste hoogte heeft. Als je met contrasterend garen werkt, kan je halverwege afwisselen om een motief in je mandje te krijgen.

DIY rope basket

4. Het uiteinde kan je afwerken zoals je wil. Bij het ovale mandje stikte ik er een lus van, bij de twee andere bedekte ik het uiteinde met een lapje leer, maar je kan er ook gewoon een knoop in leggen.

DIY rope basket

DIY rope basket

Het maken van deze mandjes vond ik, eerlijk waar, een echt plezant werkje. Gewoon omdat het zo eenvoudig is en enorm snel resultaat geeft. Bovendien zijn de mandjes zowel degelijk als mooi, een win-win situatie dus!

34 opmerkingen:

  1. Wauw, prachtig! Dat wil ik ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke DIY! die wil ik wel proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super wat je allemaal maakt. Altijd een genot om je blog te lezen en inspiratie op te doen. Ken je Tap Root? Misschien leuk om daar ook eens te kijken.
    Liana

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, zo eenvoudig?! Ik had hier een enorme soortgelijke mand staan, uit Senegal meegenomen, van het type wanneer komt daar een slang uit. Deze was van riet en geweven met plastic koord. En dat koord van plastic was ineens 'op', verpulverde. Weg mand..... Ga nu zelf aan de slag. Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super! Deze komt zeker op mijn to do lijstje te staan! Merci voor de tip

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo tof! Ga het eens voorstellen aan ons plaatselijk naaigroepje om dit eens te maken. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldige tutorial, ga ik zeker eens proberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo verliefd op... wil ik ook wel maken. Maar weet niet goed welk touw :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik gebruikte katoenen touw van ongeveer 5mm breed, gekocht bij het plaatselijke tuincentrum.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zoooooo mooi! Hoeveel meter touw kruipt hier ongeveer in?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ze zijn prachtig!! Ik ga er mij aan wagen en de juffen een cadeau doen op het einde van het schooljaar

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig zeg!! Hierin zie ik een nieuwe uitdaging voor mij en mijn machine.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dus als ik het goed begrijp, blijven die eerste paar cirkels die je vaststeekt met speldjes vanzelf vastzitten als je even verder begint met zigzaggen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, die eerste paar cirkels stik je vanuit het middelpunt ook vast, net zoals de rest van het mandje. De speldjes gebruik je enkel in het begin, dat maakt het starten gemakkelijker. Eens dat dit vastzit gaat het stikken heel vlot en hoef je geen spelden meer te gebruiken.

      Verwijderen
  14. Dat is dus echt heel tof... Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super! Waar haal je de lederen flapjes vandaan? Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die snij ik zelf uit een grote lap leer, maar je kan bijvoorbeeld ook stukjes van een (oude) leren riem of hengsel gebruiken.

      Verwijderen
  16. En waarmee heb je de lederen stukjes bevestigd? Zeer netjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. zeer leuk. Ga ik ook eens proberen.De kleurtjes breng je achteraf aan? of welk garen is het?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kleur die je ziet,is gewoon de kleur van het naaigaren. Ik gebruik gewoon standaard naaigaren en een stevige (jeans)naald.

      Verwijderen
  18. en die pin in het leer, is dat ook met een speciaal machientje? waar kan je zoiets kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Super dat je dit met ons deelt, erg leuk gedaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Supertof! Als ik een keertje zo'n touw tegenkom, maak er ik er ook één of twee of... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wat mooi, zeg! Ik ben hier komen kijken omdat Kris van de blog onliemie jou noemt.

    Ik krijg meteen zin om oom eraan te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ben er ook aan begonnen maar telkens om de paar steken breekt mijn draad over, heb al de steken groter gezet, kleiner, ... kortom alles wat ik kan geprobeerd maar mijn draad blijft overgaan, tips?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dat is niet fijn! Ik weet niet zo meteen waar het probleem kan liggen, maar een draad die breekt lijkt me eerder een fout bij het inrijgen van het garen of het opwinden van de spoel. Misschien is de draadspanning niet juist of is je naaimachine niet sterk genoeg?

      Het is moeilijk te beoordelen vanop afstand. Gebruik in ieder geval een stevige naald en stik traag in het begin voor de eerste paar cirkels van je mandje. Succes!

      Verwijderen
  23. de muynck marleen28 juli 2016 om 15:28

    Begin je dan rond om een ovaal mandje te hebben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rond voor een rond mandje en ovaal voor een ovaal modelletje!

      Verwijderen